Hereford sonnipörssi
Tammikuu 21, 2018, 23:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tervetuloa käyttämään Hereford sonnipörssiä!

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: poikimisten tarkkailu  (Luettu 6825 kertaa)
Hannele
Full Member

Profiili WWW
« : Helmikuu 15, 2015, 21:46 »

Nyt kun poikimakausi taas lähestyy, olisi kiva kuulla vähän tarkempaan tästä suomalaisesta "karjamies kulttuurista". Eli kuinka tiheään porukat käy poikimisia valvomassa?
Meillä käydään poikima-aikaan eli maalis-huhtikuulla (60 poikivaa) yöllä kolmentunnin välein, päivällä tiheämpäänkin.
tallennettu
Mikko
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #1 : Helmikuu 16, 2015, 09:55 »

Tuo kolme tuntia on meilläkin katsottu sopivaksi tarkkailuväliksi. Toki siihenkin väliin joku ehtii yllättäen poikimaan. Kiivaimpaan aikaan menee ne muutamat yöt kokonaan ilman unta.
tallennettu
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #2 : Helmikuu 16, 2015, 10:13 »

ennen tuli rampattua, muttei nykyään tule käytyä kuin tarpeen mukaan, (35 poikivaa). Laittelen poikivan oloiset ryhmiin ja arvioin eläinten käytöksestä miten usein kannattaa käydä. Yhden ihmisen työpanoksella ei  liian usein navetalla juosta. Raakasti kuiviketta joka paikkaan, niin pääosa onnistuu itsestään. Meillä ongelma oli ns. hoitokäytävä. Viime keväänä kolme vasikkaa synty väärälle puolelle aitaa. Nyt kannoin koko aita hässäkän pellon reunaan. Keep it simple vai mites se oli. Saappahan nähdä mitä tämä kevät tuo tullessaan.
tallennettu
Jaakko
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2015, 14:10 »

Illalla ennen kymmentä ja aamulla sitten seitsemän kahdeksan välillä, poikivia on alta sata. Illalla myöhään tekemällä ruokinnan ja kuivituksen niin poikimiset siirtyy aamupäivään. Tietty jos illalla näkyy vesipää niin käyn kattoon. Parempi keskittyä päivällä eläinten hoitoon ja yöllä nukkumiseen niin kaikilla on paljon paremmin asiat
tallennettu
Satu
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #4 : Helmikuu 17, 2015, 13:38 »

Poikimista oireilevat erotetaan poikimakarsinaan. Iltatarkki vaihtelevasti ennen puoltayötä, sen perusteella käydään yöllä tai ei. Usein poikimiset aamulla kuuden jälkeen ja pitkin päivää. Yö-poikimisia on vain muutama vuosittain. Saas nähdä nyt sitten tänä vuonna kun erehdyin tuon sanomaan. Rehut jaetaan illalla, täytynee aloittaa nyt uusi rehunjakorytmi, että pöytä kerkeis mennä tyhjäksi ennen uutta jakoa ( nyt on ollut vielä jatkuva mättö päällä). Varmaan luonnollisesti poikiminen ei niin täyteen iltasyönti mättömahaan käynnisty eli ei vielä alkuyöstä vaan aamulla tai päivällä. Ruokintarytmillä näyttäisi olevan merkitystä.

Tänä vuonna on lehmät hieman pyöreämpiä kuin tavallisesti, talvi on ollut pakkasten suhteen tasainen ja hyvä ja rehukin hieman energiapitoisempaa.  Pyörittää silmiään
tallennettu
herenu
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 18, 2015, 10:40 »

Tarkkailua teen 4 tunnin välein. Iltasilla kymmeneltä kello kaksi yöllä ja sitten onkin kuudelta jo normaali herätys. Päivällä suunnilleen sama tahti.

Tuohon ruokinta juttuun sanoisin, että kolmena vuonna tein tarkan kirjanpidon poikimiajoista ja en havainnut mitään yhteyttä ruokinta-aikaan. Meillä on ruokinta klo 15.00 ja sen jälkeen jos laskee tunteja milloin vasikat syntyy niin  kolmen vuoden tuloksissa ei ollut mitään merkkejä siitä, että ruokinnan jälkeen tai ennen olis tietty aika milloin ei vasikoita synny tai syntyy vähemmän.

Tämä ei tieteenkään tarkoita etteikö se joillakin voisi auttaa, auttaahan lumelääkekkin kun potilas ei tiedä asiaa.
tallennettu

Dixi et animam levavi.
"Olen puhunut ja huojentanut mieleni."
Jaakko
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2015, 12:10 »

Mitä te teette siellä navetalla jos kaksi kertaa yössä tarttee käydä. Kyllä mäkin sitä nuorempana harrastin yö valvontoja, muttei sitä enään viitsi kun ei ole pakko. Onko teillä kameroita käytössä? Ite oon joskus miettinyt hankkiintaa, mut aina on jääny ja paha sillä näitä kaikkia olisi saada valvottua kun ulkona ja kolmessa paikassa sisällä poikivia
tallennettu
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2015, 14:10 »

Se myöhään illalla ruokkiminen auttaa. Meillä ainakin huomaa ne yksilöt joilla on muuta mielessä ja jäävät hengailemaan sivummalle. Jos kaikki tulee juosten syömään ei jokuseen tuntiin kukaan poijikaan. Tietenkin nuo vanhemmat lehmät saattaa syödessään poikia, mut niiltä homma käy ilman minuakin.  Virnistää
tallennettu
Hannele
Full Member

Profiili WWW
« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2015, 16:12 »

Meillä on kanssa pidetty kirjaa poikimisajankohdista, ja päätelmänä ollut että lehmillä toimii paremmin mutta hiehot usein tykkää juuri niistä aamu-yön hiljaisista tunneista.
Ja siihen, mitä me siellä yöllä tehdään niin vastaisin että meillä ei "hyväksytä" minkään suuruista kuolleisuus prosenttia.  Vaikka pyrimme siihen että poikimisiin ei puututa (puuttuisin varmaan enemmän jos olisi puhtaasti tuotanto karja!), haluaisin olla tietoinen jokaisesta poikimisesta, sen kestosta, lehmän reaktionopeudesta, vasikan virkeydestä ym. . Ymmärrän tietysti että tälläinen ei tuotantokarjassa välttämättä ole tarpeellista, mutta poikima-, emo- ym. vasikan alkuun vaikuttavat tekijät ovat vahvasti perinnöllisiä!

Lisäksi eloon jäävien vasikoiden määrä lehmien määrään nähden on käsittääkseni (ainakin täällä etelä-suomessa  Virnistää ) vahvasti kannattavuuteen vaikuttava tekijä!

Ymmärrän kyllä sen että jos yksin tätä työtä tekee niin jostain on joustettava. Itse olen onnekkaassa asemassa, meitä on yökäyntejä tuuraamassa 3 henkeä, eli minä ja Juha vuorotellaan 23.00 ja 02.00-vuoroja ja anoppi käy aamu viideltä. Silti osa aina onnistuu poikimaan kenenkään näkemättä, useimmiten päivällä.
Poikimakauden tiiviys ja poikivien määrä vaikuttaa tietysti myös paljon yö-ramppaamisen motivaatioon, ei meilläkään niitä viimeisiä mattimyöhäisiä enää niin tarkkaan valvota, enemmän juuri tuolla "tarpeenmukaan" periaatteella sitten mennään. Viimevuonna poiki 57 joista 37 maaliskuussa.

Mitä olen muun maalaisia "isosta mailmasta"  asian tiimoilta jututtanut niin kaikki tuntuvat pitävän itsestäänselvänä että poikimiset valvotaan.
tallennettu
herenu
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2015, 18:45 »

Hyvä jos myöhä ruokkiminen auttaa. Omasta kirjanpidosta, jos pelkästään ruokinta-ajankohdan jälkeen pitäisi vetää johtopäätös tilanne on päin vastoin, toki on muistettava että on olemassa myös vuorokausi rytmi.

Eli Ruokimme klo 15.00 ja seuraavassa kolmen vuoden tilastot yhdistettynä. Yhtenä vuonna oli hivenen emennän poikimisia klo 22.00 jälkeen kuitenkin ennen klo 24.00 ja yhtenä vuonna ennen klo 18.00, eli juuri ruokinnan jälkeen, usein käykin niin, että ruokkimaan mennessä on vasikka tulossa tai juuri tullut.

Eli klo 22.00 - 06.00 14%, 06.00 - 14.00 44%, 14.00 - 22.00 42%. Yhteenvetona ruokinnan jälkeen ja ennen suunnilleen saman verran mutta reilusti ruokinnan jälkeen eli yöllä selvästi vähemmän.

Viimeksi kun meillä on vasikka kuollut poikimisen yhteydessä valvonnan puutteessa yöllä sattui viime vuosituhannen puolella, se oli silloin kun nuorena kuvittelin voivani tehdä työtä yötä päivää. Silloinkin huomasin merkit mutta väsymyksestä johtuen tulkitsin väärin. Nykyään jos yöllä valvon niin päivällä nukun.

Minulla on sen verran hyvät unen lahjat, että normi valvontakäynti vie unista noi 20 minuuttia maksimissaan.
Minulla käytössä irtonainen valvontakamera HorseCam siksi hevosversio koska se oli 100 euroa halvempi kuin lehmäversio ja siinä on laajakulmaisempi objektiivi koska se on suunniteltu myös hevoskuljetusvaunun sisällä käytettäväksi.

Olen tehnyt kiinnityksen kamerajalustaan, joten sitä voi vapaasti siirrellä sinne minne sitä tarvitaan.
Normi poikimisilta sujuu niin, että mahdollisesti poikiva lehmä siirretään pokimisosastolle ja laitetaan kamera kuvaamaan.
Joinakin iltoina tarvittaisiin kaksikin kameraa mutta toistaiseksi olen pärjännyt näin.

PS.
Oletteko huomannut kun kirjoitatte tänne ja katsotte milloin palstan mukaan olette kirjoittanut luulisi että täällä kirjoitellaan yön hiljaisina tunteina. Tämäkin viesti on kirjoitettu 17.45.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2015, 18:49 kirjoittanut herenu » tallennettu

Dixi et animam levavi.
"Olen puhunut ja huojentanut mieleni."
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #10 : Helmikuu 21, 2015, 19:54 »

Hyvä jos myöhä ruokkiminen auttaa. Omasta kirjanpidosta, jos pelkästään ruokinta-ajankohdan jälkeen pitäisi vetää johtopäätös tilanne on päin vastoin, toki on muistettava että on olemassa myös vuorokausi rytmi.

Eli Ruokimme klo 15.00 ja seuraavassa kolmen vuoden tilastot yhdistettynä. Yhtenä vuonna oli hivenen emennän poikimisia klo 22.00 jälkeen kuitenkin ennen klo 24.00 ja yhtenä vuonna ennen klo 18.00, eli juuri ruokinnan jälkeen, usein käykin niin, että ruokkimaan mennessä on vasikka tulossa tai juuri tullut.

Eli klo 22.00 - 06.00 14%, 06.00 - 14.00 44%, 14.00 - 22.00 42%. Yhteenvetona ruokinnan jälkeen ja ennen suunnilleen saman verran mutta reilusti ruokinnan jälkeen eli yöllä selvästi vähemmän.

Viimeksi kun meillä on vasikka kuollut poikimisen yhteydessä valvonnan puutteessa yöllä sattui viime vuosituhannen puolella, se oli silloin kun nuorena kuvittelin voivani tehdä työtä yötä päivää. Silloinkin huomasin merkit mutta väsymyksestä johtuen tulkitsin väärin. Nykyään jos yöllä valvon niin päivällä nukun.

Minulla on sen verran hyvät unen lahjat, että normi valvontakäynti vie unista noi 20 minuuttia maksimissaan.
Minulla käytössä irtonainen valvontakamera HorseCam siksi hevosversio koska se oli 100 euroa halvempi kuin lehmäversio ja siinä on laajakulmaisempi objektiivi koska se on suunniteltu myös hevoskuljetusvaunun sisällä käytettäväksi.

Olen tehnyt kiinnityksen kamerajalustaan, joten sitä voi vapaasti siirrellä sinne minne sitä tarvitaan.
Normi poikimisilta sujuu niin, että mahdollisesti poikiva lehmä siirretään pokimisosastolle ja laitetaan kamera kuvaamaan.
Joinakin iltoina tarvittaisiin kaksikin kameraa mutta toistaiseksi olen pärjännyt näin.

PS.
Oletteko huomannut kun kirjoitatte tänne ja katsotte milloin palstan mukaan olette kirjoittanut luulisi että täällä kirjoitellaan yön hiljaisina tunteina. Tämäkin viesti on kirjoitettu 17.45.

Tuo aika homma johtunee siitä että tämä keskustelupalsta luulee olevansa ameriikassa. Tietenkin voihan sitä kirjoitellakin hiljaisina aamuyön tunteina poikimisia vahtien.
tallennettu
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2015, 20:03 »

Meillä on kanssa pidetty kirjaa poikimisajankohdista, ja päätelmänä ollut että lehmillä toimii paremmin mutta hiehot usein tykkää juuri niistä aamu-yön hiljaisista tunneista.
Ja siihen, mitä me siellä yöllä tehdään niin vastaisin että meillä ei "hyväksytä" minkään suuruista kuolleisuus prosenttia.  Vaikka pyrimme siihen että poikimisiin ei puututa (puuttuisin varmaan enemmän jos olisi puhtaasti tuotanto karja!), haluaisin olla tietoinen jokaisesta poikimisesta, sen kestosta, lehmän reaktionopeudesta, vasikan virkeydestä ym. . Ymmärrän tietysti että tälläinen ei tuotantokarjassa välttämättä ole tarpeellista, mutta poikima-, emo- ym. vasikan alkuun vaikuttavat tekijät ovat vahvasti perinnöllisiä!

Lisäksi eloon jäävien vasikoiden määrä lehmien määrään nähden on käsittääkseni (ainakin täällä etelä-suomessa  Virnistää ) vahvasti kannattavuuteen vaikuttava tekijä!

Ymmärrän kyllä sen että jos yksin tätä työtä tekee niin jostain on joustettava. Itse olen onnekkaassa asemassa, meitä on yökäyntejä tuuraamassa 3 henkeä, eli minä ja Juha vuorotellaan 23.00 ja 02.00-vuoroja ja anoppi käy aamu viideltä. Silti osa aina onnistuu poikimaan kenenkään näkemättä, useimmiten päivällä.
Poikimakauden tiiviys ja poikivien määrä vaikuttaa tietysti myös paljon yö-ramppaamisen motivaatioon, ei meilläkään niitä viimeisiä mattimyöhäisiä enää niin tarkkaan valvota, enemmän juuri tuolla "tarpeenmukaan" periaatteella sitten mennään. Viimevuonna poiki 57 joista 37 maaliskuussa.

Mitä olen muun maalaisia "isosta mailmasta"  asian tiimoilta jututtanut niin kaikki tuntuvat pitävän itsestäänselvänä että poikimiset valvotaan.

Niin minulla ei ole vahdittavana kuin 35 eläintä ja ne poikii maalis-huhtikuussa.  Tekee se siis 17.5 poikimista kuussa. (Yksi  jää ilmeisesti kuun vaihteessa ronkistaan kiinni, damed). Viime kesänä sonni päästettiin vasta 27 heinäkuuta... Eli poikimisjärjestys on kokolailla selvillä ja ryhmittely että valvonta on helppoa, kun tietää who's next. 
tallennettu
Satu
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #12 : Maaliskuu 22, 2015, 11:48 »

Täälläpä on hiljaista.  

Tilannekatsaus 26 poikinut ja yksi yöllä, eli ei ainakaan vielä ole syytä muuttaa ruokinta käytäntöä  Iskee silmää. Jotenkin vaikuttaa, että poikivat hieman aikaisemmin, onko leuto talvi lyhentänyt kantoaikaa muutamilla päivillä? Tämäkin sitä poikkitieteellistä tutkimusta  Pyörittää silmiään
tallennettu
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #13 : Maaliskuu 23, 2015, 09:29 »

Täälläpä on hiljaista.  

Tilannekatsaus 26 poikinut ja yksi yöllä, eli ei ainakaan vielä ole syytä muuttaa ruokinta käytäntöä  Iskee silmää. Jotenkin vaikuttaa, että poikivat hieman aikaisemmin, onko leuto talvi lyhentänyt kantoaikaa muutamilla päivillä? Tämäkin sitä poikkitieteellistä tutkimusta  Pyörittää silmiään

Meillä menee niinkuin ennenkin. Ei ole vielä 10 vasikkaa, mutta tahti on nyt kova. Yhtä virhe asentoa lukuunottamatta kaikki on yllätetty jalkeilta. Pieniä on vasikat, yksi mennyt vasta 40kg yli.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!