Hereford sonnipörssi
Tammikuu 19, 2018, 16:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tervetuloa käyttämään Hereford sonnipörssiä!

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vuosi 2013!  (Luettu 39709 kertaa)
Mikko
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #15 : Maaliskuu 10, 2013, 00:05 »

Nyt alkoi poikimakausi täälläkin. Sonnikaksoset Square-D Dieselistä viikon etuajassa. 34 ja 38Kg.
tallennettu
Satu
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2013, 09:57 »

Tuplapotti, onnea, mahtavaa silloin kun kaikki sujuu hyvin!
Täällä pakkasta reilusti yli -20 öisin, ei onneksi vielä poikineita, menee muuten föönihommiksi.

Olen kahdelle lehmälle veikannut kaksosia tälle keväälle ja kolmaskin on siinä ja siinä. Joskus ne huijaa täysillä ja tekevät hoitajansa naurunalaiseksi ennusteluineen  Hymyilee leveästi

Miten yleensä on kaksosia tullut ja kuinka ne ovat onnistuneet?
tallennettu
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #17 : Maaliskuu 12, 2013, 19:02 »

Tuolla kaksoset Wondererista myryää. Alku vaikeuksia vähän oli, mutta eiköhän tässä. Suurin ongelma tuplissa on, että kova maitosen lehmän imevät hedelmättömäksi. Näinkin on käynyt. Mieluiten yksösiä kiitos. Toinen kaksosista sai nyt emon, kun yksi lehmä vasu syntyi kuolleena Globalista. Emo parka sai yhdeltä Sarvip#¤%&%%¤tä kunnon käsittelyn kun vein sitä poikimakarsinaan. Pääsi taas yksi sarvellinen lehmä mustan listan kärkipaikalle. 

tallennettu
herenu
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #18 : Maaliskuu 17, 2013, 10:33 »

Poikimakausi ei onneksi vielä ole alkanut sillä olemme saaneet nauttia noin -30 asteen pakkasista öisin. Viime vuonna luomutuotantoon siirtyminen viivästytti laidunkauden alkua noin viikolla, joten poikimisetkin myöhästyvät saman verran. Luomuna Altaswede maksaa 11 euroa.
Jalostusarvo on ollut minulle vain arvo muiden joukossa, jota en ole suuremmin arvostanut koska se ei ole näkynyt mitenkään vasikoiden kasvussa tai eläimen ulkonäössä.
Minulle tärkeimmät arvot ovat olleet, vasikoiden kasvu, eläimen ulkonäkö, luonne ja se miten hoitaa vasikkansa ja sitten viimeisenä valintakriteerinä jos edellä olevat ovat tasan on jalostusarvo.
Viime vuosina olen uudistusaineen valinnassa poistanut selkeästi suurimmat ja pienimmät.
Jalostusarvot muuttuivat uudistuksessa siten, että 24 nosti arvoa yleensä 4-10 yksikköä ja 11 laski 2-7 yksikköä ja loput pysyivat ennallaan.
Tuskin aiheutta mitään toimenpiteitä vaan jatkan kuten aikaisemminkin.
tallennettu

Dixi et animam levavi.
"Olen puhunut ja huojentanut mieleni."
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #19 : Maaliskuu 17, 2013, 12:51 »

Poikimakausi ei onneksi vielä ole alkanut sillä olemme saaneet nauttia noin -30 asteen pakkasista öisin. Viime vuonna luomutuotantoon siirtyminen viivästytti laidunkauden alkua noin viikolla, joten poikimisetkin myöhästyvät saman verran. Luomuna Altaswede maksaa 11 euroa.
Jalostusarvo on ollut minulle vain arvo muiden joukossa, jota en ole suuremmin arvostanut koska se ei ole näkynyt mitenkään vasikoiden kasvussa tai eläimen ulkonäössä.
Minulle tärkeimmät arvot ovat olleet, vasikoiden kasvu, eläimen ulkonäkö, luonne ja se miten hoitaa vasikkansa ja sitten viimeisenä valintakriteerinä jos edellä olevat ovat tasan on jalostusarvo.
Viime vuosina olen uudistusaineen valinnassa poistanut selkeästi suurimmat ja pienimmät.
Jalostusarvot muuttuivat uudistuksessa siten, että 24 nosti arvoa yleensä 4-10 yksikköä ja 11 laski 2-7 yksikköä ja loput pysyivat ennallaan.
Tuskin aiheutta mitään toimenpiteitä vaan jatkan kuten aikaisemminkin.

Juu täälläkin pakkasta öisin -30 ja silti poijitellaan. Jää unet vähiin.

Altaswede on kaksivuotinen "Single-cut" eli yhden niiton puna-apila. Sitä käytetään lähinnä viherlannoitukseen, koska se on lyhytikäinen ja antaa vain yhden kunnon sadon. Sen hinta on luomuna 4.2€/kg Kanadan suunnalla. Tavanomainen vain 2-3€/kg. Talvehtii kyllä hyvin ekan talven täälläkin 4-5 kasvuvyöhykkeiden rajamailla.

Olemma Herenun kanssa J arvon kanssa samoilla linjoilla.
tallennettu
herenu
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #20 : Maaliskuu 18, 2013, 10:54 »

Niin ja säätiedotteen mukaan ei lämpenemisestä ole tietoakaan lähiaikoina mutta oli kuitenkin eilen illalla ja yöllä pikkuisen komiammat revontulet öistä kulkijaa ilostuttamassa.
tallennettu

Dixi et animam levavi.
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #21 : Maaliskuu 18, 2013, 21:47 »

Ei paljoa revontulet lämmittänyt kun narskuttelin pihatolle -31,3 pakkasessa. Lehmä onneksi panttasi aamuun ja auringon paisteeseen poiki. Pikkuruinen lehmä vasu Wondererista.
tallennettu
Hannele
Full Member

Profiili WWW
« Vastaus #22 : Maaliskuu 19, 2013, 17:25 »

Olen aiemmin pitänyt niitä vasikoiden korvalämmittimiä sun muita vaatetuksia ihan pelleilynä, mutta nyt on meilläkin loimitettu illalla syntyneitä vasikoita, ovat reppanat niin kurjan näkösiä kun on kaikki karvat jäätyneet klimpeiksi ja häntä ja korvat niin umpijäässä että tuntuu että poikki rapsahtaisi jos taittaisi. Olen sitten kuivalla froteepyyhkeellä niitä hieronut ja kammalla karvoja auki pöyhötellyt. Muutama on viety sisätiloihinkin kuivattavaksi. Selkeä ero on kyllä 30 kiloisella ja lähemmäs 50-kiloisella siinä hytinän määrässä ja kestossa,  yksi hyvä syy suosia niitä vähän isompia vasikoita! Viime yönä ei pakkasta ollut kuin 8 astetta, vasikat makoili ihan reporankana kyljellään. Niillä oli varmaan hiki! Hymyilee leveästi
27 vasikkaa syntynyt kahdessa viikossa. Meinasi emännällä jo yhdessä vaiheessa kilahtaa kun en yhtään pysynyt mukana kuka on kenenkin jne. Tajusivat lehmätkin sitten seistä puolitoista päivää jalat ristissä että sain taas koottua itseni Hymyilee leveästi.
tallennettu
heikkim
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #23 : Maaliskuu 19, 2013, 20:19 »

Meilläkin alkoi poikimakausi reilu viikko sitten. Pakkasta on ollut vähintäänkin riittävästi ja säteilylämmittimet on ollut päällä ahkerasti. Paikallinen sähköyhtiö varmasti muistaa minua tästä hyvästä.
Vasikoita on nyt syntynyt ks-sonneista Timeline, Diesel ja NachoMan. Tänä vuonna meillä syntyykin ainoastaan ks-sonnien jälkeläisiä.
Jalostusarvot ja niiden uudistus ei minua jaksa kiinnostaa. Jos faban käsittelemästä datasta jotakin täytyy seurata niin kyllä se painottuu tiettyihin indekseihin, mutta monet muut mittarit ja arviot ovat kuitenkin paljon tärkeämpiä. Totuus löytyy... tiedätte kyllä mistä. Hymyilee

tallennettu
herenu
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #24 : Maaliskuu 19, 2013, 21:11 »

Poikimakaudesta jaa monesti mieleen vaan yövalvomiset ja vahtimiset. Viime vuosituhannen puolella, eli vuonna 1999 merkitsin kaikkien poikima-ajat. Tulos ei varmaankaan ole tilastokelpoinen mutta tässä tulokset. Vuorokausi on jaettu kolmeen osaan päivä klo 06.00 - 14.00 jolloin oli 15 poikimista, ilta klo. 14.00 - 22.00 18 poikimista ja yö klo 22.00 - 06.00 12 poikimista. Tulosten valossa ilta oli suosituin aika. Yöllä poikineiden yleisin aika oli siinä 04.00 - 05.00 joten siitä kai se valvominen jää mieleen vaikka vasikoiden määrä oli  vain noin neljännes.
Meidän lehmät ovat varmaan ottaneet mallia luonnon eläimistä ja toteuttavat poikimisten siirtoa sopivimmille keleille.
tallennettu

Dixi et animam levavi.
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #25 : Maaliskuu 20, 2013, 10:37 »

Kerrankin Mavin hakuoppaassa oli jotain positiivistakin.

Herefordeista on tullut sellaisia mannekiinilehmiä. Niitä näkee joka lehtisessä. Eräs karja lahden seudulta on joka toisessa maaseuduntulevaisuudessa. Keski-Suomen liitto käyttää Hereford materiaalia Viitasaarelta. A-tuottajan kivennäismainoksessa vasikkaansa nuoleskelee meidän mulli. Valitettavasti myös animalia oli liittänyt uutiseensa nautatilojen eläinrääkkäyksistä kuvan HF lehmästä  Huh
tallennettu
Satu
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #26 : Maaliskuu 20, 2013, 11:40 »

Hiljalleen on poikimiset alkaneet täälläkkin, tuurillaan on niin, että sesonki on vähän myöhemmin. Sukkia on viritelty täälläkin vasikan päihin ja kyllä on hyvä konsti, kiitos vain idean keksijälle! Illalla kun jakaa säilörehut ja lehmät ovat vielä aktiivisena syömässä, niin poikimisia on harvemmin ihan yöllä. Ensimmäinen poikija otettiin lämpimään navettaan, tarkoituksena, että sarvet jää myös sinne, ennenkuin takaisin viedään muiden luokse. On niin ilkiö toisille lehmille, vaikka muuten se pienin ja maitoisin ja taloudellisin emo koko porukasta.

Sukkaidean innoittaman, laitetaan hyvä kiertämään  Hymyilee Olen tuolla navetassa samalla kun eläimiä seurannut, niin kulkenut sorkkasaksien kanssa, ding ding miksi en ole aikaisemmin älynnyt  Virnistää On vaikka kuinka monelta saanut sorkan kärkiä napsuteltua ja pohjista myös läskejä vähemmiksi, jostain syystä joillakin on sorkan kasvu tänä vuonna ollut tavallista suurempaa. Ei tarvitse niitä ruveta häkkeihin virittelemään pikkuhomman takia. On tää vaan rotu, ei voi muuta sanoa!  Virnistää On tässä se vaiva, että seuraa millä kyljellä ne mammat milloinkin makaa  Hymyilee leveästi

"Uudesta"  joka ei ole meillä käytössä, navettakirjasta voisi kommentoida samaa kuin Pekka Mavin oppaasta. Hyvää siinä on pahvi, kierteet ja kansikuva  Hymyilee leveästi vanha tarkkailukirja on tarkoituksenmukainen, sinne sopii tekstiä ja monen vuoden tiedot samaan kirjaan. Mistä sitten kirja kun vanhat loppuu??
tallennettu
Hannele
Full Member

Profiili WWW
« Vastaus #27 : Maaliskuu 20, 2013, 16:25 »

Miten se sukkajuttu toimii? Multa on mennyt ihan ohi.
tallennettu
Satu
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #28 : Maaliskuu 20, 2013, 16:45 »

Sukkahoususta  tms. kankaasta (hihasta, lahkeesta?) leikataan pitkula ja pujotetaan vasikan päähän, korvat painuvat päätä myöten tai ainakin supummalle, näin ei märät korvat palellu. Eka yöksi on laitettu jos on tarvinnu. Aamulla ne sukat on rullallla kaulalla  Virnistää näyttää, että pahimman yli kuitenkin ovat suojanneet.
tallennettu
PekkaLah
Administrator
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #29 : Maaliskuu 22, 2013, 10:58 »

On tosi hyvä tuo hiha homma, mutta nyt se on kadonnut!! Aiheuttaako kalsarin lahje pötsiongelmia? minkälainen rehuarvo? pitääkö olla luomukalsarit vai menetänkö luomustatuksen?

Nimien keksiminen on sitten tympeää hommaa. Ehdotuksia satelee joka puolelta ja pitäisi löytää sellainen sopiva. Viime tipassa tulee pian annettua jotain mitä katuu myöhemmin. Tää on taas niin tätä..
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.9 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!